Jawa 250 typ 353 -
Regulator napięcia
1. Dwustopniowy regulator napięcia z wyłącznikiem samoczynnym.
Rys.1 Regulator napięcia i wyłącznik samoczynny. Przekrój ukazuje
kontakt wyłącznika samoczynnego (niżej) oraz mechanizm poruszający styki
regulatora napięcia (wyżej)
Rys.2 Wymiary zewnętrzne.
D - 'minus' prądnicy, M - zacisk wzbudzenia prądnicy, 51 - zacisk
'minus' akumulatora, 61 - zacisk żarówki ładowania (w wersjach z
amperomierzem na baku zacisk ten służy do jazdy bez akumulatora), Rr -
rezystor regulacyjny (7Ω ~ 10Ω), Ri - uzwojenie prądowe, Re - uzwojenie
napięciowe, J - rdzeń cewki, Jh - jarzmo cewki, Kr - kotwica, St - śruba
ustalająca, P - ramię, Rk1, Rk2, Rk3 - styki regulatora napięcia, Sk1,
Sk2 - styki wyłącznika samoczynnego, Kź - żarówka ładowania (tylko w
wersji ze stacyjką w lampie), S - uzwojenie wzbudzenia (stojan), Aku -
akumulator 6V 14Ah
Obwody prądowe:
1. Prąd rozwarcia (prąd przy którym styki Sk1, Sk2 wyłącznika samoczynnego
są rozwarte)
2. Prąd ładowania (prąd przy którym styki Sk1, Sk2 wyłącznika samoczynnego są
już zwarte)
3. Prąd wzbudzenia (prąd jaki płynie przez stojan)
a) Kontakty Rk1, Rk2 zwarte (wzbudzenie), prąd płynie przez:
wirnik D, szczotkę '-', uzwojenie wzbudzenia S (stojan), ramię
regulatora P, kontakt Rk2, kontakt Rk1, masę.
b) Kontakty Rk1, Rk2, Rk3 niepołączone (1 stopień regulacji),
prąd płynie przez: wirnik D, szczotkę '-', uzwojenie wzbudzenia S
(stojan), rezystor regulacyjny Rr, masę.
c) Kontakty Rk2, Rk3 zwarte (2 stopień regulacji), końce
uzwojenia wzbudzenia są zwarte, następuje tłumienie prądnicy, prąd
płynie przez: wirnik D, szczotkę '-', jarzmo Jh, kontakt Rk3, ramię
regulatora P, kontakt Rk2, rezystor regulacyjny Rr, masę.
Rys.3 Schemat regulatora (wyżej) oraz zasada działania
regulatora (niżej).
2. Opis techniczny.
3. Zasada działania regulatora.
Żarówka kontrolna ładowania jest włączona pomiędzy zacisk '-' prądnicy i
zacisk '-' akumulatora Rys.3. Podczas gdy prądnica nie pracuje obwód
żarówki ładowania zamyka się przez wirnik prądnicy i żarówka świeci
jasnym światłem (obwód: akumulator Aku, żarówka
ładowania, zacisk 61, jarzmo Jh, cewkę prądową Ri, szczotka '-', wirnik prądnicy D).
Na żarówce jest napięcie odpowiadające różnicy napięcia na akumulatorze
i napięcia wytwarzanego przez prądnice. W miarę jak napięcie na prądnicy
rośnie (przy zwiększaniu obrotów) różnica napięcia jest coraz mniejsza i
żarówka świeci coraz słabiej. Po osiągnięciu napięcia na prądnicy przy
którym nastąpi prawidłowe ładowanie akumulatora kotwica powinna być
przyciągnięta do rdzenia w takim stopniu aby zewrzeć styki Sk1 i Sk2. W
takiej sytuacji żarówka jest zwarta i całkowicie gaśnie a akumulator
jest ładowany. Obwód ładowania akumulatora: wirnik D, szczotka '-',
uzwojenie prądowe Ri, jarzmo Jh, kontakty Sk1 i Sk2, zacisk 51,
akumulator, rama. Od tego momentu styki Sk1 i Sk2 będą już zwarte.
Regulator włączy teraz pierwszy stopień regulacji. Jak zostało
zaznaczone przy omawianiu Rys.4 zwarte są styki Rk1 i Rk2
regulacji napięcia więc wzbudzenie (prąd jaki płynie przez stojan m)
jest najsilniejsze Rys.5.
Dalsze zwiększanie obrotów prądnicy powoduje zwiększenie napięcia
napięcia wytwarzanego przez prądnicę. Większe napięcia powoduje
przepływ większego prądu przez uzwojenie napięciowe Re, kotwica Kr
jes mocniej przyciągana i następuje rozwarcie styków Rk1 i Rk2.
Rozwarcie styków Rk1 i Rk2 powoduje włączenie opornika R szeregowo z
uzwojeniem wzbudzenia m. Prąd wzbudzenia płynie teraz tak: wirnik D,
szczotka '-', izolowany zacisk '-' prądnicy, uzwojenie wzbudzenia m,
opornik R, masa. Opornik powoduje że prąd wzbudzenia maleje, maleje
zatem również napięcie wytwarzane przez prądnice. Kotwica Kr
będzie słabiej przyciągana i wróci do poprzedniego położenia przy
którym zwarte są styki Rk1 i Rk2. Cykl powtarza się od nowa.
Zwieranie styków Rk1 i Rk2 odbywa się z dużą częstotliwością i
dzięki temu napięcie utrzymywane jest na stałym poziomie.
Jest to pierwszy stopień regulacji.
4. Regulacja mechaniczna.
Rys.6 Regulacja napięcia I stopień.
Rys.7 Regulacja napięcia II stopień.
Na początku regulator należy dokładnie obejrzeć i sprawdzić czy nie ma
uszkodzeń mechanicznych, nadmiernej korozji, brudu. Przeczyścić
regulator przy pomocy sprężonego powietrza. W miarę potrzeby, jeżeli
kontakty są lekko nadpalone, należy je oczyścić drobnym pilniczkiem.
Kontrola i regulacja szczelin między stykami:
I. Kotwica przyciągnięta maksymalnie do rdzenia:
a) Odległość między kotwicą a rdzeniem cewki 0,18 ~ 0,25.
Odległość jest określona podkładką zapobiegającą przywieraniu kotwicy do
rdzenia.
b) Odległość między kotwicą a jarzmem 0,18 ~ 0,25mm.
c) Blaszka zawierająca kontakt Rk3 musi się "odgiąć" co
najmniej 0,20mm
II. Kotwica w położeniu neutralnym:
Regulator posiada wyłącznik samoczynny oraz regulator
napięcia połączony konstrukcyjnie w jeden układ zawierający pojedynczą
cewkę. Regulator jest przeznaczony do bezpośredniego montażu na prądnicy
motocyklowej. Regulator jest umocowany do prądnicy za pomocą korpusu
wykonanego z bakelitu.
Obwód magnetyczny zamyka się poprzez rdzeń J, kotwicę Kr i jarzmo
Jh. Cewka regulatora ma dwa uzwojenia: prądowe Ri (gruby drut) i
napięciowe Re (cienki drut). Kotwica ma kształt L i opiera się dolnym
końcem o sprężynującą blaszkę (sprężyna płaska) zawierającą kontakt Sk2.
Kontakt Sk1 jest odizolowany od jarzma prądnicy Jh i połączony z
zaciskiem 51. (Sk1, Sk2 - styki wyłącznika samoczynnego). W stanie
spoczynku kotwica Kr nie powoduje zwierania styków. Poprzez śrubę
regulacyjną St kotwica naciska trzpieniem na ramię P regulatora które
zawiera kontakt Rk2. Ramię jest ruchomo połączone z zaciskiem M.
Dwustronny kontakt Rk2 porusza się między kontaktem Rk1, który jest
połączony z masą a kontaktem Rk3 połączonym z jarzmem. Położenie kotwicy
określa kontakt Rk2. (Rk1, Rk2, Rk3 - styki napięciowe regulatora).
Przeciw sile elektromagnesu działa sprężyna płaska (blaszka) na której
zawieszona jest kotwica oraz ramię regulacji napięcia ze stykami Rk2. Na spodniej
części kotwicy przytwierdzona jest podkładka z niemagnetycznego
materiału aby kotwica nie przywierała do rdzenia elektromagnesu. Opornik
regulacyjny nie jest częścią regulatora ale jest nawinięty drutem
oporowym na oddzielnym korpusie i umocowany wewnątrz prądnicy.
Przy niskich obrotach prądnica jest odłączona od akumulatora dzięki
rozwartym kontaktom Sk1, Sk2 wyłącznika samoczynnego. Prąd płynie z
wirnika D poprzez szczotkę '-', uzwojenie prądowe Ri, uzwojenie
napięciowe Re, na masę (prąd rozwarcia). Kontakty Rk1, Rk2 regulatora
napięcia są zwarte i wzbudzenie prądnicy jest najmocniejsze. Prąd
wzbudzenia płynie wtedy przez szczotkę '-' prądnicy, uzwojenie
wzbudzenia prądnicy (stojan) m, zacisk regulatora napięcia M, kontakty
Rk2, Rk1, masa. Sytuacja ta jest przedstawiona na Rys.4.